28 Mayıs 2015 Perşembe

Tarih Temel Bilgiler - Orta Asya

Orta Asya Türk Devletleri

Devlet Yönetimi
Mete Han tarafından kurulmuştur
Federatif bir örgütlenme vardır
Ülke hanedan üyelerinin ortak malıdır
Hanedan üyeleri Kut inancı nedeniyle yönetme yetkisine sahiptir
Veraset sistemi yoktu
Kurultay vardı Danışma Meclisi
Toygun, kurultaya katılan devleti yöneten kişiler
Kurultay Üyeleri
Hakan, Hatun, Yabgu, Boy Beyleri, Hanedan üyeleri (Tigin, Tekin, Şad),
Hükümet üyeleri (Aygucı - Başbakan, Ağılığ - Hazine Bakanı, Tarkan - Askeri Yönetici, Buyruk - Bakan, Apa-Sivil Yönetici, Tamgacı-Dışişleri Bakanı, Tudun-Vali, Yargucu-Yargıç, Bitikçi-Katip)

Ordu
Atlı ve hareketli bir ordu yapısı
Ordu-Millet anlayışı var
Onluk sisteme göre düzenlenmiştir

Din İnanış
Gök Tanrı inancı
Ahiret inancı var
Tek Tanrılı inanç sistemi
Din adamlığı babadan oğula
Ölüler eşyaları ile gömülürdü
Cenaze Töreni YUĞ
Mezarlara KURGAN
Mezar taşlarına BALBAL
Cennet UÇMAĞ
Cehennem TAMU

Sosyal Hayat
Sınıf ayrımı yoktu
Göçebe yaşam (uygurlar hariç)
Kölelik yoktu

Ekonomik Hayat
Hayvancılık
Demircilik
Dokumacılık
Son dönemlerde Tarım
Ticaret (İpek Yolu)

Toplum Yapısı
Oguş, Aile
Urug: Soy: ailelerin birleşmesi
Boy: kabileler
Budun: boyların birleşmesi
İl: Devlet: budunların birleşmesi

Hukuk
Sözlü ve Örfi olarak gerçekleşir
Gelenek Görenek
Kurultay Kararları
Kağan / Hakan kararları

Hükümdar Ünvanları
Hakan, Han, Yabgu, Tanhu, Şahyu, İlteber, İlteriş, İdi-kut, Kağan, Erkin

Hükümdar Sembolleri
Taht, Tuğ, Sancak, Bayrak, Otağ, Kağan Çadırı, Yarlığ - Ferman, Buruk

Bilim Kültür Sanat
Göktürk ve Uygurlar alfabe
Orhun Abideleri
Sözlü ve yazılı destanlar
12 Hayvanlı Türk takvimi
Minyatür Sanatı
Eşyalarda Hayvan üslubu
Heykel yapımı
Yazıya geç dönemde geçilmişti


Yabgu: Kağan adına ülkenin bir bölümünü yönetirdi, genellikle veliahtlar bu makama getirilirdi
Şad: Ülke yönetiminde tecrübe kazanması için oymak ve boylara idareci olarak gönderilen hükümdar soyundan kişiler
Tekin/Tigin: Şehzade, en becerikli şehzadelere verilen ünvan
Subaşı: Ordu Komutanı


Türklerde sınıflaşma ve kölelik olmamasının nedeni, göçebelik ve töre kurallarıdır

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder