22 Şubat 2014 Cumartesi

Karşılıklı Tehdit Algısı (Tavuk Oyunu)



Değişken toplamlı oyunlara verilebilecek en klasik örnektir.

Tavuk oyunu, aynı tek şeritten karşı yönde son hızla seyreden iki genç sürücünün cesaretlerini göstermek amacıyla oynadıkları ve yıllar önce bir ünlü film sahnesinden esinlenerek geliştirilmiş bir oyun teorisidir.

Bu oyuna göre, sürücülerden diğerine çarpmamak için son anda şerit dışına çıkan oyunu kaybettiğinden tavuk olarak adlandırılıp takım arkadaşları gözünden düşmektedir. Şerit değiştirmeyen oyuncu ise oyunu kazanmakta ve kahraman olarak nitelendirilmektedir.

Sürücülerin önündeki alternatiflerden birincisi işbirliği yaparak her ikisinin birden şerit dışına çıkmasıdır (ancak diğer oyuncunun bunu yapmama olasılığı mevcuttur) İkincisi ise şerit değiştirmeyerek birbirlerine çarpma ve ölme riskini almaktır.

Fakat bu oyunda iki tarafın karşılıklı olarak hızla sürmeleri durumunda ne yapacaklarını görmeleri mümkün olmadığından, her ikisi de daha önceden planladıkları şeyi uygulamaktadırlar. En rasyonel seçim işbirliğidir.

Sonuç olarak bu tip oyunlar işbirliği olmadan ya da işbirliği yapılarak da oynanabilir. İşbirliği taraflar arasındaki iletişimi kuvvetlendirir. Sıfır toplamlı olmayan oyunlara güzel örneklerden Soğuk Savaş dönemindeki Küba Krizinin işbirliği neticesinde hiçbir tarafın kesin üstünlüğü olmadan çözüme kavuşturulmasıdır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder