24 Ocak 2014 Cuma

Satım Sözleşmesi Türleri



-Taşınır Satımı
-Taşınmaz Satımı
-Örnek Üzerine Satım
-Deneme ve Muayene Şartıyla Satım
-Mülkiyeti Saklı Tutma Şartıyla Satım
-Taksitle Satım
-Artırma ile Satım



Taşınır Satımı
Taşınır mülkiyetine konu olabilen şeylerin satımıdır. Bunlar yerinde sabit olmayan bir yerden başka bir yere götürülebilen şeylerdir. Otomobil, Kitap, Zeytinyağı, Elbise, Elektrik vb…

Taşınmaz Satımı
Arazi ve tapu kütüğünde ayrı bir sayfaya kaydedilen bağımsız ve sürekli haklar ile kat mülkiyeti kütüğüne kayıtlı bağımsız bölümlerin taşınmaz olduğu Medeni Kanunumuzda belirtilmektedir. Taşınır satımı belli bir şekle tabi olmadığı halde, taşınmaz satımının resmi şekilde yapılması gerekmektedir. Bu resmi şekil, satım sözleşmesinin tapu sicil memurları önünde yapılması demektir. Bu nedenle noterler taşınmaz satımına dair resmi senet düzenleyemezler. Noterlerin yalnızca taşınmaz satış vaadi sözleşmesi düzenleme yetkileri bulunmaktadır. Bu nedenle noterlerin önünde yapılmış olan bir taşınmaz satımının hiçbir hükmü yoktur. Bu tapu sicil memuru zorunluluğu sadece tapuya kayıtlı olan taşınmazlar hakkında söz konusu olmaktadır. Tapuya kayıtlı olmayan taşınmazların satımı resmi bir şekle tabi olmaksızın gerçekleştirilebilir. Çünkü o durumda satım mülkiyetin değil, zilyetliğin devri sonucunu doğurmaktadır.

Örnek Üzerine Satım
Tarafların satılan şeyin alıcıya veya üçüncü bir kişiye verilmiş olan belli bir örneğe uygun olması konusunda anlaşmış bulundukları bir taşınır satım türüdür.

Deneme ve Muayene Şartıyla Satım
Bu tür satım şarta bağlı bir satımdır. Şart ise, alıcının satılan şeyi deneyip (tecrübe edip) muayene ettikten sonra olurunu tek taraflı olarak açıklamasıdır. Alıcı satılan şeyi kabul veya reddetmekte serbesttir.

Mülkiyeti Saklı Tutma Şartıyla Satım
Bu tür satım yalnızca taşınırlar söz konusu olduğunda gerçekleşebilir. Taşınmazlar mülkiyeti saklı tutma kaydıyla satılamazlar. Mülkiyeti saklı tutma (muhafaza)şartıyla satımda, satılan şey alıcıya teslim edilmiş olmasına karşın mülkiyet satıcıda kalmakta ve ancak satış parası tamamen ödendikten sonra alıcıya geçmektedir. Mülkiyeti saklı tutma şartının geçerli olabilmesi için, anlaşmanın alıcının yerleşim yerindeki noter tarafından özel sicile kaydedilmesi gereklidir.

Taksitle Satım
Taksitle Satım, satıcının satılan şeyi tamamen ve derhal alıcıya etmesine karşılık, alıcının semeni (satış parası) belli taksitler halinde kısım kısım ödemesi şartıyla yapılan bir kredili
(veresiye) satım türüdür. Bu tür satımda satıcı, semen alacağını güvenceye (garantiye)almak amacıyla sözleşmeye, mülkiyeti saklı tutma kaydını koyabilmektedir.

Taksitlerden birinin vadesinde ödenmemesi halinde bütün semenin (satış parası)muaccel olacağı (derhal ödenmesi gerekeceği) yolundaki şartın geçerli olabilmesi için, alıcının birbirini izleyen iki taksiti ödemede temerrüde düşmesi ve bu iki taksit toplamının da semenin en az %10 unu oluşturması gereklidir.

Satıcı, taksitlerden birinin vadesinde ödenmemesi halinde sözleşmeden dönme hakkını önceden saklı tutmuş ise, sözleşmeden dönecek. Saklı tutmamış ise sadece bu taksitin ödenmesini isteyebilecektir. Satım sözleşmesinden dönüldüğü takdirde iki taraftan her biri, diğerinden almış olduğu edimi geri vermekle yükümlüdür. Satıcı, satılanın alıcının yanında kalmış olması dolayısıyla uygun bir kira ücreti isteyebileceği gibi, satılan şey bozulmuş ise tazminat da isteyebilmektedir. Alıcıya bundan fazla borç yükleyen anlaşma hükümsüz sayılmaktadır. Bu nedenle ödenen taksitlerin yanması gibi bir şart geçersizdir.

Artırma ile Satım
Müzayede ile satım, artırmaya katılanlardan en yüksek öneride bulunan ile yapılan satımdır. Artırma ile satımın biri cebri diğeri ise ihtiyari olmak üzere iki türlü gerçekleşmektedir.

Cebri Artırma;
Bu tür bir artırmada borçlunun malı İcra-İflas Kanunu veya Amme Alacaklarının Tahsili Usulü Hakkındaki Kanun hükümlerine göre satılmaktadır. Birçok hukukçu bunu bir satım olarak kabul etmezler, çünkü burada satım konusu olan şey, satıcının isteyip istemediği aranmaksızın zorla satılmaktadır.

İsteğe Bağlı Artırma
Bu tür bir artırma iki çeşit gerçekleştirilebilir.

İsteğe Bağlı Açık Artırma
Herkesin katılabileceği artırma türüdür. Burada sözleşme en yüksek öneride bulunmuş olan ile yapılmaktadır. İhale bedeli aksi belirtilmedikçe peşin olarak ödenmelidir. İhale bedeli peşin veya ihale şartlarına uygun olarak ödenmezse, satıcı satım sözleşmesinden derhal dönebilmektedir. Taşınmazların bu şekilde satımında resmi şekil aranmaz.

İsteğe Bağlı Özel Artırma
Herkesin değil ancak belli kimselerin katılabileceği artırma türüdür.





Yüksek Fiyat Stratejisi
Firmalar pazarda benzeri olmayan yeni bir ürün ihraç ediyor ve yüksek kaliteye sahip olduğu kazanmak istiyor ise yüksek fiyat stratejisini tercih edebilirler. Pazarlamanın diğer unsurları da tamamlayıcı bir rol üstlenirse geniş bir kar marjına sahip olurlar.

Yüksek fiyat stratejisi uygulayan ihracatçı işletmeler açısından bilinmesi gereken şunlardır.

-Yüksek fiyatlama stratejisi tüketimi sınırlandırmakta ve rekabete davetiye hazırlamak demektir.
-Yüksek fiyat yüksek kar avantajı yaratır. Bu durumda verimlilikleri ve kalitesi mevcut işletme kadar olmayan firmalar, birim başına yüksek maliyetli dahi olsa pazara girmeye aday olacaklardır.
-Aşırı yüksek fiyat politikası müşteri güvenini azaltabilmektedir.
-Değer / Fiyat avantajının kötüye kullanılması, işletme alıcı güvenini kaybedebilir. Alıcı ikame mallara yönelebilmektedir, rakip firmaların saldırısına hassas bir işletme konumuna düşmektedir.



Düşük Fiyat Stratejisi
Bazı firmalar fazla üretimi ihraç etmek isterler. Fazla üretimin dış pazara sunulması, pazarda kalma isteği düşük fiyat stratejisi ile sağlanabilmektedir. Ancak uluslararası piyasada böyle bir stratejisi uygulamak diğer ülkeler tarafından anti-damping soruşturması açılarak ekstra vergi konulmasına neden olmaktadır.

Günümüzde görüldüğü gibi birçok yeni piyasa aktörü pazara girerken düşük fiyat stratejisini kullanabilmektedir. Tüketicinin yeterli ilgisini çektikten ve arzu ettikleri Pazar payına sahip olduktan sonra ortalama piyasa fiyatlarına doğru fiyatlarını çekmektedirler.

Böylesi bir durumdan zarar görmeyen firmalar genellikle Marka, Güvenilir Kalite ve Hizmet, Dağıtım Kanallarının İyi Olması, Nitelikli Elemanlara Sahip Olunması ve Etkili Çekici Paketleme gibi özelliklere sahip pazarın ün yapmış firmalarıdır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder