Malın fiyatından başka faktörler de talepte değişmeye yol açabilmektedir. Malın talebinin artması talep eğrisini sağa, talebin azalması sola kaydırılır. Talep eğrisinin kaymasına neden olabilecek faktörler şunlardır:
1-Tüketicilerin Gelirindeki Değişme: Gelir artarsa alınmak istene miktar da artar dolayısıyla malın talebi de artar.
2-İlişkili Malların Fiyatındaki Değişmeler: İncelenen mal ile ilişkili malları tek kalemde incelemek mümkün değildir. Bu durum 2’ye ayrılır.
A) İkame (Rakip) Mal: Birbirinin yerine geçebilen alternatif mallardır. Rakip mallarının fiyatı artması bir malın talep edilen miktarının artmasına neden olur. Örnek: Kahve fiyatının artması yüzünden tüketiciler daha fazla çay içebilirler.
B) Tamamlayıcı Mal: Birlikte kullanılan mallardır. İlişkili mallardan birinin fiyatında düşüş meydana geldiğinde diğer malın talep miktarı artıyorsa bu mallar tamamlayıcı mallardır. Örnek: Çay ve Şeker, Soba ve Yakacak. Çay fiyatları düştüğü için daha fazla çay içiyorsanız daha fazla şeker kullanıyorsunuz demektir.
3-Tüketicinin Zevk ve Tercihlerinin Değişmesi: Bir mala yönelik zevklerin olumlu yönde değişmesi malın talebini arttırır.
4-Tüketicilerinin Beklentilerinin Değişmesi: Bir malın gelecekteki fiyatları ile ilgili bekleyişleri tüketicinin bugünkü talebini değiştirir. Gelecekte ucuzlayacağı tahmin edilen maldan kimse satın almaz ve bundan dolayı talep azalır.
5-Potansiyel Alıcıların (Tüketicilerin) Sayısındaki Değişmeler:Belirli bir malı talep eden daha fazla tüketici, ürüne olan toplam talebin artması dolayısıyla talep eğrisinin sağa kayması anlamına gelir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder