4 Ekim 2012 Perşembe

Talepte Kayma


Malın fiyatından başka faktörler de talepte değişmeye yol açabilmektedir. Malın talebinin artması talep eğrisini sağa, talebin azalması sola kaydırılır. Talep eğrisinin kaymasına neden olabilecek faktörler şunlardır:

1-Tüketicilerin Gelirindeki Değişme: Gelir artarsa alınmak istene miktar da artar dolayısıyla malın talebi de artar.

2-İlişkili Malların Fiyatındaki Değişmeler: İncelenen mal ile ilişkili malları tek kalemde incelemek mümkün değildir. Bu durum 2’ye ayrılır.
A)   İkame (Rakip) Mal: Birbirinin yerine geçebilen alternatif mallardır. Rakip mallarının fiyatı artması bir malın talep edilen miktarının artmasına neden olur. Örnek: Kahve fiyatının artması yüzünden tüketiciler daha fazla çay içebilirler.

B)   Tamamlayıcı Mal: Birlikte kullanılan mallardır. İlişkili mallardan birinin fiyatında düşüş meydana geldiğinde diğer malın talep miktarı artıyorsa bu mallar tamamlayıcı mallardır. Örnek: Çay ve Şeker, Soba ve Yakacak. Çay fiyatları düştüğü için daha fazla çay içiyorsanız daha fazla şeker kullanıyorsunuz demektir.

3-Tüketicinin Zevk ve Tercihlerinin Değişmesi: Bir mala yönelik zevklerin olumlu yönde değişmesi malın talebini arttırır.

4-Tüketicilerinin Beklentilerinin Değişmesi: Bir malın gelecekteki fiyatları ile ilgili bekleyişleri tüketicinin bugünkü talebini değiştirir. Gelecekte ucuzlayacağı tahmin edilen maldan kimse satın almaz ve bundan dolayı talep azalır.

5-Potansiyel Alıcıların (Tüketicilerin) Sayısındaki Değişmeler:Belirli bir malı talep eden daha fazla tüketici, ürüne olan toplam talebin artması dolayısıyla talep eğrisinin sağa kayması anlamına gelir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder