13 Ekim 2012 Cumartesi

Tam Rekabet Piyasası


İşçiler çeşitli işlerde çalışmak için, firmalar ürettikleri mallarını satabilmek için, tüketiciler istedikleri niteliklere sahip malları en uygun fiyata satın alabilmek için sürekli rekabet içindedirler. Bu olayların tümü sistemin kendiliğinden oluşmasını ifade eder. Bu rekabetin sonuç olarak en uygun fiyat seviyesini ortaya çıkaracağını ve kapitalist düşüncede olması gerekenin bu olacağı vurgulanmaktadır. Tam rekabet piyasası öngörü olarak rekabetin insanları daha iyiye götüreceğini ve daha çalışkan yapacağını ifade etmektedir. Fakat eksik kalan nokta bu piyasanın nasıl tekelciliğin boyunduruğu altına girmeden süreklilik gösterebileceği konusunda ortaya çıkmaktadır.

Tam Rekabet: Hiçbir firmanın sattığı ürünün fiyatı üzerindeki tek başına kontrol imkânına olmadığı özel piyasadır (tekelcilik yok). Tam rekabet piyasasında alıcılar ve satıcılar denge noktasında oluşan fiyatı veri olarak kabul etmek durumunda kalmaktadırlar. Çünkü hiç biri fiyat üzerinde etkili olamamaktadır. Sonuç olarak, fiyatın veri olması, satıcı ve alıcıların ürün fiyatlarını kontrol gücüne olamaması demektir. Kısaca; Tam rekabetçi firma fiyat belirleyici role sahip değildir. Aksine piyasa tarafından oluşturulan fiyatı kabullenicidir.

Tam Rekabet Piyasasının Özellikleri

1- Piyasada Çok Sayıda Alıcı Ve Satıcı Vardır: Her firma toplam üretimin anca bir kısmını üretir. Her alıcı da piyasa üretiminin çok az bir kısmını satın alır. (yeterli sayıda üretici ve alıcı olması)
2- Her Firma Homojen Bir Ürün Üretir Ve Satar: Alıcılar piyasada ki her firmanın aynı ürünü ürettiğini bilirler. (kalite farkı yok)
3- Firmalar Kolaylıkla Piyasaya Girip Çıkarlar: Firmaların piyasaya giriş ve çıkışını engelleyen hiçbir engel söz konusu değildir. (piyasaya giriş-çıkışlar çok kolay)
4- Alıcı Ve Satıcılar Tam Bilgiye Sahiptirler: Alıcı ve satıcılar kimin neyi, hangi fiyattan ve hangi kalitede sattığını bilirler. (alıcı ve satıcılar ürünlerin özelliklerini ve tüm fiyatları bilirler)


Tam Rekabet Piyasasında Talep Eğrisi
Hiçbir alıcı ve satıcı, ürün fiyatlarının belirlenmesinde tek başına etkili olmadığı için; ürün fiyatları piyasa arz ve talebi tarafından belirlenir. Piyasa arzı tüm satıcılardan, piyasa talebi ise tüm alıcılardan oluşmaktadır. Bu nedenle piyasa talep eğrisi negatif, piyasa arz eğrisi ise pozitif eğime sahip eğriler olarak ortaya çıkarlar.

Tam Rekabet Piyasasında Firma Gelirleri Ve Gelir Eğrileri
Toplam Gelir - Total Revenue (TR): Bir firmanın ürünlerinin satışından elde ettiği para miktarıdır. Satılan mal ile fiyatın çarpımıyla bulunur.
TR = Fiyat x Miktar

Ortalama Gelir – Average Revenue (AR): Toplam gelirin satış miktarına oranıdır. Toplam gelirin üretilen mala bölünmesiyle bulunur.
AR = TR / Q
(Q: Satış Miktarı - Quantity)

Marjinal Gelir – Marginal Revenue (MR) : Satışların bir birim arttırılması sonucu toplam gelirde meydana gelen değişmedir. Satılan ürünlerin bir birim arttırılmasıyla toplam gelirde ortaya çıkan değişmedir.
MR = ∆TR / ∆Q

Tam Rekabet Piyasasında Toplam Gelir: Orijinden başlayan pozitif eğimli bir doğrudur. Tam rekabet piyasasında marjinal gelir, ortalama gelir birlikte fiyata eşittir. Ayrıca marjinal gelir eğrisi ve ortalama gelir eğrisi talep eğrisidir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder