Serbest dolaşımda bulunan eşyanın daha ileri bir düzeyde işlem görmek üzere Türkiye Gümrük Bölgesi dışına veya serbest bölgelere geçici ihracına ve işlem görmüş ürün olarak ithaline imkan sağlayan Dış Ticaret Müsteşarlığı'nca düzenlenen belgeyi ifade eder.
Hariçte İşleme Rejimi : Serbest dolaşımdaki eşyanın hariçte işleme faaliyetlerine tabi tutulmak üzere Türkiye Gümrük Bölgesinden geçici olarak ihracı ve bu faaliyetler sonucunda elde edilen ürünlerin ithal vergilerinden tam ve kısmi muafiyet suretiyle yeniden serbest dolaşıma girişine ilişkin hükümlerin uygulandığı rejimdir.
Serbest dolaşımdaki eşyanın geçici ihracı halinde, söz konusu eşyaya Türkiye Gümrük Bölgesi dışına çıkışı için öngörülen ihracat vergileri, ticaret politikası önlemleri ve diğer işlemler uygulanır.
Hariçte İşleme Faaliyeti : Serbest dolaşımda bulunan eşyanın daha ileri safhada işlenmek, tamir edilmek veya yenilenmek üzere geçici olarak Türkiye Gümrük Bölgesi dışına veya serbest bölgelere ihraç edilmesi ve bu faaliyetler sonucunda elde edilen ürünlerin, gümrük vergilerinden tam veya kısmi muafiyet uygulanmak suretiyle ve ikili veya çok taraflı ticaret anlaşmaları çerçevesinde bazı işlem görmüş ürünler için konulmuş veya konulacak olan gümrük vergisi muafiyeti içeren hükümler saklı kalmak kaydıyla, yeniden serbest dolaşıma girmesi ve standart değişim sistemi kapsamında ithali ile ilgili faaliyetleri kapsar.
Kısmi muafiyet; Hariçte işleme rejimi çerçevesinde serbest dolaşıma sunulan işlem görmüş ürünlerin ithali esnasında alınması gereken vergiler hesaplanırken, geçici ihracat eşyasının en son işleme faaliyetine tabi tutulduğu Türkiye Gümrük Bölgesi dışından veya serbest bölgeden aynı tarihte ithal edilmesi halinde uygulanacak gümrük vergilerine tekabül eden kısmın muaf tutulması demektir.
Tam muafiyet; Tamir edilmek veya yenilenmek üzere geçici ihraç edilen eşyanın ithalinde alınması gereken her türlü verginin muafiyeti anlamına gelir.
HARİÇTE İŞLEME REJİMİ UYGULANMAYACAK HALLER
a) İhracı, ödenmiş ithalat vergilerinin geri verilmesine veya teminata bağlanmış ithalat vergilerinin kaldırılmasına yol açan,
b) İhracından önce, nihai kullanımları nedeniyle tam muafiyet suretiyle serbest dolaşıma giren ve bu muafiyetin tanınması için gerekli koşulları taşımaya devam eden
c) İhracı, ihracat vergi iadesini gerektiren veya ihracı nedeniyle tarım politikası çerçevesinde vergi iadesi dışında bir mali avantaj sağlanan,
serbest dolaşımdaki eşyaya uygulanmaz.
HARİÇTE İŞLEME İZİN BELGESİ ALMAK İÇİN GEREKLİ BELGELER
Dış Ticaret Müsteşarlığına başvuru yapılır.
1) Dilekçe (Firmaya ait imza sirkülerinde yer alan, her türlü temsil ve ilzama yetkilendirilmiş veya tebliğ kapsamındaki işlemler açısından özel olarak yetkilendirilmiş kişilerin adı ve soyadı belirtilerek imzalanmış)
2) Hariçte İşleme Proje Formu (Firmaya ait imza sirkülerinde yer alan, her türlü temsil ve ilzama yetkilendirilmiş veya tebliğ kapsamındaki işlemler açısından özel olarak yetkilendirilmiş kişilerin adı ve soyadı belirtilerek imzalanmış)
3) İthali taahhüt edilen işlem görmüş ürünler ile ilgili hammadde sarfiyat tablosu
4) Ticaret sicil gazetesi aslı, noter veya ticaret ve/veya sanayi odaları ile ticaret sicili memurluklarınca tasdikli örneği (Kuruluşa, varsa unvan değişiklikleri mevcut duruma ilişkin ticaret sicil gazetelerinin her biri)
5) İmza sirküleri (Noter tasdikli)
6) Yurt dışında işleme yapacak firma hakkında bilgi
7) Son üç ayda kapatılan belgelere ilişkin kapatma yazıları fotokopileri, kapatma müracaatı yapılan belgelere ilişkin müracaat yazıları fotokopileri ile taahhüt hesabı kapatılmamış hariçte işleme izin belgeleri kapsamında gerçekleşen ihracat ve ithalat miktarları listeleri
NOT:
1) Firmanın önceki dosyasında bulunan süresi geçerli bilgi ve belgeler tekrar istenmez
2) Projenin özelliğine göre ek bilgi ve belge istenmesine veya yukarıda belirtilen bilgi belgelerden birinin veya birkaçının istenmemesine Müsteşarlıkça (İhracat Genel Müdürlüğü) karar verilir.
HARİÇTE İŞLEME REJİMİNDE İZİN ŞARTLARI
Türkiye Gümrük Bölgesinde (serbest bölgeler hariç) yerleşik kişilerce yapılacak müracaatlar;
a) Geçici ihracat eşyasının işlem görmüş ürünlerin üretiminde kullanıldığının tespitinin mümkün olması,
b) Türkiye Gümrük Bölgesindeki (serbest bölgeler hariç) üreticilerin temel ekonomik çıkarlarının olumsuz etkilenmemesi,
kriterleri çerçevesinde değerlendirilir.
Bu kriterlere göre Müsteşarlıkça veya maden ihracatçı birliklerinin bağlı olduğu ihracatçı birlikleri genel sekreterliklerince yapılan değerlendirme sonucunda geçici ihracat eşyası ile ithal eşyasının (ikincil işlem görmüş ürünler dahil) 8-12'li bazda gümrük taride istatistik pozisyonu, adı, verimlilik oranına göre belirlenen miktarı, değeri ve süresi belirlenerek, hariçte işleme izin belgesi/hariçte işleme izni verilir veya talep reddedilir.
Hariçte işleme izin belgelerinin birer nüshası Gümrük Müsteşarlığına (Gümrükler Genel müdürlüğü), ilgili ihracatçı birlikleri genel sekreterliğine ve ilgili firmaya gönderilir. Ayrıca, Müsteşarlıkça ilgili ihracatçı birlikleri genel sekreterliğine belgenin bir nüshası yanında, belge düzenlenmesine esas teşkil eden hammadde sarfiyat tablosunun bir sureti de gönderilir.
Hariçte işleme izinlerinin birer nüshası ise Müsteşarlığa, Gümrük Müsteşarlığına (Gümrükler Genel Müdürlüğü) ve ilgili firmaya gönderilir.
BELGE İZİN SÜRESİ VE EK SÜRELER
Hariçte işleme izin belgesinin/hariçte işleme izninin süresi azami 12 aydır. Ayrıca, ilgili firmanın gerekçeli talebi üzerine hariçte işleme izin belgesine belge orijinal süresinin yarısı kadar, hariçte işleme iznine ise 12 aya kadar ek süre verilebilir.
Tebliğde belirtilen, mücbir sebep ile fevkalade hallerin belge/izin süresi içerisinde meydana gelmesi halinde, hariçte işleme izin belgesine/hariçte işleme iznine ilave süre verilebilir. Mücbir sebep ve fevkalade hallere istinaden, hariçte işleme izin belgesine/hariçte işleme iznine ilave olarak verilecek süre, mücbir sebep ve fevkalade hal süresi dikkate alınarak belirlenir.
Belgede/izinde öngörülen ihracat ve ithalat işlemlerinin, belge/izin süresi ve ek süreler içerisinde gerçekleştirilmesi gerekir.
Hariçte işleme izin belgesine/hariçte işleme iznine verilen süre ve ek sürelerin belirlenmesinde, Gümrük Kanununun 168. maddesinde belirtilen üç yıllık süre dikkate alınır.
Ek Süre Başvuru Sistemi : Belge/izin sahibi firmaların ek süreden ve mücbir sebep ile fevkalade hallere ilişkin süreden yararlanabilmeleri için ;
a) Hariçte işleme izin belgesi ile ilgili olarak, en geç belge süresi sonundan itibaren bir ay içerisinde belge aslı, tevsik edici bilgi ve belgelerle birlikte ilgili ihracatçı birlikleri genel sekreterliğine,
b) Hariçte işleme izni ile ilgili olarak, en geç izin süresi sonundan itibaren bir ay içerisinde izne ilişkin beyanname aslı, tevsik edici bilgi ve belgelerle birlikte maden ihracatçı birliklerinin bağlı olduğu ihracatçı birlikleri genel sekreterliklerine,
başvuru yapmaları gerekir. Süresi içinde yapılmayan başvurular dikkate alınmaz.
Mücbir Sebep ve Fevkalade Haller :
a) Deprem, sel, don, fırtına, kasırga vb. tabi afetler ve yangın
b) İthalatçı ülkede veya serbest bölgede devletçe konulan yasaklar, harp ve abluka hali
c) Belge/izin sahibi firmanın faaliyetinin kamu otoritelerince kısıtlanması, durdurulması veya firmaya el konulması
d) Belge/izin sahibi firmanın iflası ya da konkordato ilan etmiş olması
e) Grev ve lokavt
BELGE/İZİN REVİZE İŞLEMLERİ
Hariçte işleme izin belgesi/hariçte işleme izni, ilgili firma tarafından belge taahhüt kapatma aşamasına kadar gerekli bilgi ve belgelerle yapılacak başvuruya istinaden ilgili mercilerce revize edilebilir;
a) Hariçte işleme izin belgelerinde, kayıtlı ithal ve ihraç eşyasının gümrük tarife istatistik pozisyonu, adı, cinsi, miktarı ve değerine ilişkin değişiklikler vb. Müsteşarlıkça yapılır. Partiler halinde ithal ve ihraç edilecek eşyanın tespiti, firma unvanı, adresi, vergi dairesi adı ve hesap numarası, madde adı ve özellikleri aynı kalmak kaydıyla gümrük tarife istatistik pozisyonu ilavesi veya değişiklikleri ile ek süre ve mücbir sebep ve fevkalade hallere istinaden ek süreye ilişkin işlemler ilgili ihracatçı birlikleri genel sekreterliğince yapılır. Yapılan değişiklikler ilgili mercilere bildirilir.
b) Hariçte işleme izni ile ilgili revize talepleri ise, izni veren ihracatçı birlikleri genel sekreterliklerince sonuçlandırılır.
İthalat ve İhracat Listelerinde Miktar ve Fiyat Revizesi:
Miktar Revizesi : İthalat ve ihracat listelerinde yer alan mamullere ihtiyaca uygun ilave hammadde veya ihraç ürün artışı ya da değişikliği talebinde bulunulabilir.
Fiyat Revizesi : İthalat veya ihracatlar belgedeki alış ve satış değerlerine bağlı kalmaksızın yapılabilir. Bunun için fiyat revizesi yapılmasına gerek yoktur.
Hariçte İşleme İzin Belgesi kapsamındaki ürünleriniz gümrüğe gitmeden veya gelmeden ürün bilgilerini (GTİP; mamul Adı, Miktarı) kontrol ediniz.
Belge Revizeleri : Belge değerlerinin veya içeriğinin değiştirilmesidir.
Şirket Adres, Unvan ve V.D. Değişikliği : Şirket nevi'nde yapılacak adres, unvan veya V.D. değişikliğinin ithalat ve ihracat aşamasında problem yaşanmaması için zamanında değişiklik talebinin yapılması gerekir.
Değişikliğin yapılmaması halinde yanlış firma veya adrese yapılan bildirimler alınamayacağı için birçok hak kayıplarına uğranabilir. Yasaya göre değiştirilmemiş önceki adres kanuni tebliğ adresi olduğundan, gerçek alıcıya ulaşmamasına rağmen bildirim yapılmadığı için tebliğ edilmiş sayılır.
Tasdikli Suret Çıkartma : Hariçte işleme izin belgesi ve eki olan ithalat ihracat listesinin kayıp edilmiş olması halinde, belge kapatma işlemlerinde tasdikli suret talebi için revize talebinde bulunarak hariçte işleme izin belgesi desteklerinden yararlanmaya devam edilebilir. Fotokopi veya noter tasdikli belgelerle ithalat veya ihracat yapılamaz.
HARİÇTE İŞLEME İZİN BELGESİ/HARİÇTE İŞLEME İZNİ KAPATMA BAŞVURUSU İŞLEMLERİ
Kapatma Süresi : Hariçte işleme izin belgesi ihracat taahhüdünü kapatmak için belge süresi bitiminden itibaren en geç bir ay içerisinde başvuru yapılması zorunludur. Belge/izin sahibi firmanın bir ayın bitimine kadar ihracat taahhüdünü kapatma yapmaması halinde müeyyide uygulanarak belge resen kapatılır.
Miktar : Belge kapatma işleminde, ihraç edilen hammaddenin üretimde kullanılarak ithalatı esastır.
Müeyyide/Ceza : Hariçte işleme rejimi kapsamında Türkiye Gümrük Bölgesi dışında veya serbest bölgelerde işlenerek ithal edilmesi taahhüt edilen ürünlerin belgede/izinde belirtilen şartlara ve yararlanılan tedbirlere uygun olarak yurda getirilmemesi halinde, bu ürünlerin üretimi için geçici olarak ihraç edilen eşyanın aynen ihraç edildiği haliyle geri getirilmesi gerekir. Aksi taktirde, kambiyo mevzuatı ve gümrük mevzuatı hükümleri uygulanır.
HARİÇTE İŞLEME İZİN BELGELERİNİN KAPATILMASI İÇİN GEREKLİ BELGELER
1) Hariçte işleme izin belgesi aslı
2) Gümrük beyannameleri asılları
3) İthalat Gerçekleşme Listesi
4) İhracat Gerçekleşme Listesi
5) Hammadde Sarfiyat Tablosu
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder