24 Aralık 2010 Cuma

Yansız Büyüme Durumu

Emek ve sermayenin aynı oranda (yansız) büyümesi durumunda, ekonominin sermaye/emek oranı başlangıçtaki ile aynı kalır ve *üretim olanakları eğrisi ilk şeklini koruyarak yalnızca dışarıya doğru hareket eder.

Büyüme doğal olarak üretimi etkilemektedir ama aynı zamanda tüketimde kaçınılmaz olarak bundan etkilenecektir. Büyüyen bir ekonomi daha fazla tüketim imkanı yaratmaktadır. Üretim ve Tüketim arasındaki farktan oluşan dış ticaret hacmi de etkilenen bir diğer öğedir.

Aşağıdaki grafikte büyüyen bir ekonominin durumu görülmektedir.

İlk durumda ülkenin olanakları eğrisi DD dir.
İhraç malı tekstilin fiyatı TT nin eğimine eşittir.
Bu fiyattan ülkenin üretim dengesi A0 ve tüketim dengesi C0 noktasıdır.

Dolayısıyla A0B0 miktar tekstil ihraç edilerek, B0C0 miktar makine ithali gerçekleşmektedir.

Orijinden çıkıp A0 dan geçen OP gibi bir doğrunun eğimi iki malın büyümeden önce ne oranda üretildiklerini gösterir.

OR doğrusunun eğimi de iki malın büyüme öncesi tüketim oranını ifade eder.

Büyümeden sonraki üretim ve tüketim noktalarının OP ve OR doğrularına göre bulundukları yerler, büyümenin niteliği konusunda fikir verici olacaktır.

Yansız büyüme (neutral growth) durumunda üretim noktası OP nin, tüketim noktası da OR nin üzerinde yani dışa doğru daha uzak bir yerde bulunmaktadır.

Ayrıca, iki mal büyüme öncesindeki ile aynı oranda üretilir ve tüketilir.

Üretim noktası genişleyerek AN ye ulaşmışsa, tüketim noktası da CN ye kaymaktadır. Sonuç olarak, ihracat da ithalat da söz konusu üretim artışı ile aynı oranda büyümüş olmaktadır.

Yansız büyümenin varolduğu anlamak için iki temel koşulu vardır.

Faktörlerin büyüme öncesi ile aynı oranda artması, yeni faktör dağılımının tamamen eskisi gibi olması durumunda, faktörler üretimde kullanıldıkları oranda arttıkları için, göreceli faktör fiyatlarında bir değişme olmayacak ve eski model sürecektir. Üretim olanakları grafikteki D'D' biçiminde paralel olarak dışa kaymaktadır.

İkinci koşulda ise, iki malın tüketiminin aynı oranda sürdürülmesi durumunda, ekonomik büyüme milli gelir artışı demek olduğundan tüketim artışı doğaldır. Büyüme öncesi ile aynı oranda artması için, her malın tüketimindeki yüzde artış, gelirde yüzde artışa eşit olmalıdır. Malların gelir talep esnekliği 1'e eşit kabul edilir.

Bu iki koşulun varlığı belirli bir büyüme tipi olan yansız büyümeyi tanımlamaktadır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder