21 Aralık 2010 Salı

Faktör Donatımı (Heckscher-Ohlin) Teorisi Analitik Kanıtlanması

Faktör donatımı teorisinin temel önermesi, Üretim olanakları (dönüşüm) eğrisi ve toplumsal kayıtsızlık eğrileri ile kanıtlanabilir.

Teoride, Faktör donatımlarının ülkeler arasında farklı, fakat üretim teknolojilerinin aynı olduğu varsayılır.

Buna göre, iki ülkeye ait üretim olanakları eğrileri grafikte görülmektedir.


Görüldüğü üzere, AA Almanya'nın, TT de Türkiye'nin dönüşüm eğrileridir. Almanya sermayeye bol olarak sahip bulunduğu ve motor üretimi de sermaye yoğun olduğu için, üretim olanakları eğrisi motor ekseni yönünde daha uzundur. Aynı şekilde, emeğe zengin olarak sahip Türkiye'nin üretim olanakları eğrisi de tekstil yönünde dışa doğru daha genişlemiştir.

Teoriye bağlı önemli bir varsayım, *talep koşullarının ülkeler arasında birbirine benzer oluşudur. Bu varsayıma bağlı olarak, çizilen bir kayıtsızlık eğrisi iki ülke için de ortak olabilmektedir. *Grafikteki kayıtsızlık eğrileri hem Türkiye'ye, hem Almanya'ya ait olmaktadır.

Dış Ticarete başlamadan önce, Almanya'nın denge noktası DA ve iç fiyat oranı FA, Türkiye'nin denge noktası DT ve iç fiyat oranı FT'dir.

Buradan görüldüğü gibi, FA doğrusu FT ye göre daha dik konumdadır.
Bunun anlamı, Almanya'da Türkiye'ye oranla motorun daha ucuz, ve Türkiye'de Almanya'ya göre tekstilin daha ucuz mallar olduklarını gösterir.

Heckscher-Ohlin teorisinin temel önermesi olan her ülke zengin olarak sahip olduğu mallarda karşılaştırmalı üstünlüğü elde edecektir. Bu sonuca ulaşırken talep koşullarının benzerliği varsayımı önem taşımaktadır. Çünkü talep benzerliği nedeniyle üretim maliyetleri yapısına uygun bir uzmanlaşma ortaya çıkmaktadır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder